Nepnieuws in het nieuws, een mediahype? Een analyse van de aandacht voor nepnieuws in Nederlandse media

Leiden Repository

Nepnieuws in het nieuws, een mediahype? Een analyse van de aandacht voor nepnieuws in Nederlandse media

Type: Article / Letter to editor
Title: Nepnieuws in het nieuws, een mediahype? Een analyse van de aandacht voor nepnieuws in Nederlandse media
Author: SteenhovenG., van der
Journal Title: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap
Issue: 2
Volume: 46
Issue Date: 2018
Keywords: Fake news
Nepnieuws
Mediahype
Abstract: In dit onderzoek wordt de media-aandacht voor nepnieuws van mei 2016 tot april 2017 geanalyseerd vanuit het perspectief van Vastermans (2005) theorie over mediahypes. Het onderzoek wijst uit dat de geïntensiveerde nieuwsproductie na Donald Trumps verkiezing kenmerken heeft van een mediahype. De publiciteit bestaat vooral uit reflecties op het nieuws en het aantal verwijzingen naar voorbeelden van nepnieuws is beperkt.
Uri: https://www.tijdschriftvoorcommunicatiewetenschap.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/CW-46-2-2/Nepnieuws-in-het-nieuws-een-mediahype
Handle: http://hdl.handle.net/1887/68642
 

Files in this item

Description Size View
application/pdf Steenhoven_oe2018oe_Nepnieuws_in_het_nieuws,_een_mediahype_Een_analyse_van_de_aandacht_voor_nepnieuws_in_Nederlandse_media.pdf 671.6Kb View/Open

This item appears in the following Collection(s)