Oreren kun je leren. De didactische functie van het verhaal van Corax en Tisias in de Prolegomena

Leiden Repository

Oreren kun je leren. De didactische functie van het verhaal van Corax en Tisias in de Prolegomena

Type: Bachelor thesis
Title: Oreren kun je leren. De didactische functie van het verhaal van Corax en Tisias in de Prolegomena
Author: Velthoven, Bob van
Issue Date: 2017-08-31
Keywords: Corax
Tisias
Prolegomena
Retorica
Narratief
Didactiek
Onderwiijs
Geschiedenis van de retorica
Abstract: Corax en Tisias zijn de legendarische uitvinders van de retorica. Het onderzoek van de afgelopen decennia heeft zich gericht of hun verhaal enige historische waarde had. Onderzoekers richtten zich daarbij vooral op de Prolegomena, een verzameling inleidingen in de retorica uit de laatantieke en Byzantijnse tijd, en belangrijke bron voor het verhaal van Corax en Tisias. In deze bachelorscriptie heb ik onderzocht gedaan naar de didactische functie van het verhaal in de Prolegomena. Daarvoor heb ik vier verschillende Prolegomena onderzocht. Het verhaal wordt op diverse manieren ingezet voor de uitleg van retorische leerstukken. Voordelen hiervan zijn onder andere dat het verhaal allerlei aanknopingspunten en ondersteuning biedt voor de behandeling van leerstukken. Ook biedt het verhaal een aantrekkelijke weergave en inbedding van de retorische leerstukken. Ten slotte zorgt het verhaal voor een emotionele verbinding tussen lezer en hetgeen de auteur onderwijst. Door het verhaal op deze manier in te zetten vervullen de auteurs van de verhalen de taken van de redenaar, docere, delectare en movere.
Supervisor: Jonge, Casper de
Faculty: Faculty of Humanities
Department: Griekse en Latijnse Taal en Cultuur (Bachelor)
Specialisation: BA Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
ECTS Credits: 10
Handle: http://hdl.handle.net/1887/52349
 

Files in this item

Description Size View
application/pdf Bachelorscriptie Bob van Velthoven.pdf 279.9Kb Under embargo

This item appears in the following Collection(s)