De koppen van Rembrandt

Leiden Repository

De koppen van Rembrandt

Type: Bachelor thesis
Title: De koppen van Rembrandt
Author: Peltenburg, Florien Eva HenriëttePeltenburg, F.E.H.
Issue Date: 2015-08-31
Keywords: Tronie
Portret
Rembrandt
Boedelinventaris
Statistisch
Koppelverkoop
Marktwerking
Kunstmarkt
Abstract: Een statistisch onderzoek naar portretten en tronies in Hollandse boedelinventarissen uit de 17e eeuw. In dit onderzoek is aangetoond dat Rembrandt met de verkoop van portretten en tronies verschillende segmenten van de markt aansprak. Zo kwamen de portretopdrachten voornamelijk uit het hoogste segment van de bevolking en de kopers van tronies uit de middenlaag. De prijzen van portretten die aan Rembrandt betaald werden, waren hoog en gericht op een het hoogste segment van de markt. Tronies waren toegankelijk voor klanten uit de middenklasse. Met twee verschillende producten wist Rembrandt dus in te spelen op de vraag van zijn verschillende klantenkringen. Tronies werden vaak voor de anonieme vrije markt geproduceerd en portretten kwamen vrijwel alleen in opdracht. Uit de analyse van de boedelinventarissen blijkt dat portretten twee keer zo hoog werden getaxeerd als tronies. Hoewel Rembrandt in zijn tijd een van de duurste en meest prestigieuze kunstenaar was, beperkte zich dat dus niet alleen tot het meest kieskeurige segment met een brede beurs.
Supervisor: Boers, M.E.W.
Faculty: Faculty of Humanities
Department: Kunstgeschiedenis (Bachelor)
Specialisation: Beeldende kunst & prent- en tekenkunst van 500 tot 1800
ECTS Credits: 10
Handle: http://hdl.handle.net/1887/33952
 

Files in this item

Description Size View
application/octet-stream BA Eindwerkstuk Kunstgeschiedenis s1424319 FEH Peltenburg versie 29 mei 2015.docx 611.3Kb Under embargo

This item appears in the following Collection(s)