EFFE ingrijpen? Het verloop van de ontwikkeling van executieve functies gedurende de voorschoolse periode.

Leiden Repository

EFFE ingrijpen? Het verloop van de ontwikkeling van executieve functies gedurende de voorschoolse periode.

Type: Master thesis
Title: EFFE ingrijpen? Het verloop van de ontwikkeling van executieve functies gedurende de voorschoolse periode.
Author: Jansen, Caroline
Issue Date: 2012
Keywords: executive functions
preschool period
BRIEF-P
working memory
Abstract: Er is nog geen consensus bereikt over de opbouw van executieve functies (EF) bij jonge kinderen. Dit onderzoek onderzocht daarom, met behulp van de Nederlandse versie van de BRIEF-P, de ontwikkeling van executieve functies bij 731 kinderen tussen de 2 en 5 jaar oud in Nederland. De resultaten bevestigden de verwachting dat de verschillende domeinen van EF via verschillende ontwikkelingspaden verlopen. Er werden resultaten gevonden die aansluiten bij een al eerder gevonden ontwikkelingspatroon, waarbij aandachtsprocessen zich als eerste ontwikkelen gevolgd door de ontwikkeling van achtereenvolgens het werkgeheugen, inhibitie, cognitieve flexibiliteit en planning. Voor het domein werkgeheugen werd een significant leeftijdseffect gevonden, waarbij de 4/5 jarigen significant lager scoorden dan de 2/3 jarigen. Deze resultaten geven meer inzicht in de (normale en afwijkende) ontwikkeling en opbouw van EF bij kinderen tussen de 2 en 5 jaar oud in Nederland. Meer onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende meetinstrumenten, is van belang om deze resultaten te bevestigen.
Supervisor: Heijden, K. B. van der
Faculty: Faculty of Social & Behavioral Sciences
Department: Education and Child Studies (Master)
Specialisation: Orthopedagogiek
ECTS Credits: 20
Handle: http://hdl.handle.net/1887/18973
 

Files in this item

Description Size View
application/pdf Masterscriptie_2012_CarolineJansen.pdf 1.251Mb View/Open

This item appears in the following Collection(s)