Het sociaal-emotioneel ontwikkelingsprofiel; welke factoren hebben hierop invloed?

Leiden Repository

Het sociaal-emotioneel ontwikkelingsprofiel; welke factoren hebben hierop invloed?

Type: Master thesis
Title: Het sociaal-emotioneel ontwikkelingsprofiel; welke factoren hebben hierop invloed?
Author: Bruul, Kelly N.
Issue Date: 2011-12-28
Keywords: ESSEON-R
mental retardation
social-emotional development
Abstract: Achtergrond: De sociaal-emotionele ontwikkelingsfasen ligt bij mensen met een verstandelijke beperking lager bij mensen met ‘normale’ ontwikkeling. Mensen met een licht verstandelijke beperking bereiken in hun sociaal-emotionele ontwikkeling vaak maximaal de realiteitsbewustwordingsfase. Onderzoeksvraag: In het huidige onderzoek is de sociaal-emotionele ontwikkeling en de samenhang met de woonsituatie en sekse bij mensen met een verstandelijke beperking onderzocht aan de hand van de Experimentele schaal voor de beoordeling van het sociaalemotionele ontwikkelingsniveau - Revised (ESSEON-R). Methoden: Vanuit Amsta hebben 31 participanten meegedaan met een gemiddelde leeftijd van 25.65 jaar (SD = 13.45). Waarvan 41.9 procent van het vrouwelijke geslacht zijn en 58.1 procent van het mannelijke geslacht. Resultaten: De woonsituatie en sekse blijken beide geen significant verschil aan te tonen in de sociale en emotionele ontwikkelingsleeftijden. Ook hebben ze beiden geen voorspellende waarde van de ontwikkelingsleeftijden. De kwalitatieve analyse van de ESSEON-R toont aan dat de impulscontrole van mensen met een verstandelijke beperking de laagst ontwikkelde dimensie is. Conclusie: De ESSEON-R is bruikbaar bij mensen met een verstandelijke beperking, echter alleen als gebruik gemaakt wordt van de kwalitatieve analyse met het computerprogramma. Door de disharmonische profielen van de cliënten is het toekennen van een sociaal-emotionele ontwikkelingsleeftijd niet mogelijk.
Supervisor: Hoekman, J.
Faculty: Faculty of Social & Behavioral Sciences
Department: Education and Child Studies (Master)
Specialisation: MA Education and Child Studies
ECTS Credits: 20
Handle: http://hdl.handle.net/1887/18328
 

Files in this item

Description Size View
application/pdf Masterscriptie_2011_K.N. Bruul.pdf 469.6Kb View/Open

This item appears in the following Collection(s)