Infant attachment and stress regulation : a neurobiological study

Leiden Repository

Infant attachment and stress regulation : a neurobiological study

Type: Doctoral Thesis
Title: Infant attachment and stress regulation : a neurobiological study
Author: Luijk, P.C.M.
Publisher: Department of Child and Family Studies, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University
Issue Date: 2010-12-09
Keywords: Attachment
Gene-environment interaction
Parenting
Stress regulation
Abstract: Wat bepaalt de kwaliteit van gehechtheid? In een grootschalig onderzoek, Generation R, zijn de stresshuishouding en enkele kandidaatgenen van de kinderen onderzocht, en het gedrag van de ouder. De gehechtheidsrelatie is de relatie tussen een kind en een ouder (of andere stabiele verzorger) die in het eerste levensjaar wordt opgebouwd. Veilig gehechte kinderen gebruiken hun ouder als veilige haven van waar ze de omgeving verkennen. Onveilig gehechte kinderen hebben hier moeite mee; zij kunnen niet de juiste balans vinden tussen contact met de ouder en het verkennen van de omgeving. Dit onderzoek laat zien dat onveilig gehechte kinderen heftiger op stress reageren dan veilig gehechte kinderen. Wanneer er sprake was van depressie in het leven van de moeder, leidt dit tot een verdere toename van stress bij de onveilig gehechte kinderen. Hetzelfde gold voor onveilig gehechte kinderen met een risico-gen dat verantwoordelijk is voor een minder goede stressregulatie. Verder vonden we dat sensitief opvoedgedrag van moeder leidde tot meer veilige gehechtheid, maar alleen wanneer het kind een bepaalde variant van een gen droeg dat van belang is bij het omgaan met stress. De resultaten laten de kwetsbaarheid en stressgevoeligheid van onveilig gehechte kinderen zien. Daarnaast kunnen we op basis van de huidige resultaten zeggen dat insensitief opvoedgedrag, depressie van moeder en genetische risico’s een rol spelen bij onveilige gehechtheid. De ontwikkeling van gehechtheid is complex, en het resultaat van het samenspel tussen biologische aspecten en de opvoedingsomgeving. Daarop moet toekomstig onderzoek dan ook gericht zijn.
Description: Promotores: M.H. van IJzendoorn, F.C. Verhulst, M.J. Bakermans-Kranenburg, Co-promotor: H. Tiemeier
With summary in Dutch
Faculty: Faculteit der Sociale Wetenschappen
Citation: Luijk, M.P.C.M., 2010, Doctoral thesis, Leiden University
Handle: http://hdl.handle.net/1887/16225
 

Files in this item

Description Size View
application/pdf Full text 1.051Mb Under embargo
application/pdf Cover 5.442Mb View/Open
application/pdf Title page_Contents 500.4Kb View/Open
application/pdf Chapter 1 General introduction 483.7Kb View/Open
application/pdf Chapter 2 578.8Kb View/Open Full text at publisher site
application/pdf Chapter 3 496.0Kb View/Open Full text at publisher site
application/pdf Chapter 4 558.5Kb View/Open
application/pdf Chapter 5 487.6Kb View/Open
application/pdf Chapter 6 Discussion 519.9Kb View/Open
application/pdf References 489.2Kb View/Open
application/pdf Summary in Dutch 447.1Kb View/Open
application/pdf Acknowledgements_Curriculum vitae 420.8Kb View/Open
application/pdf Propositions 13.69Kb View/Open

This item appears in the following Collection(s)