Documents
-
- Download
- Title page_Contents
- open access
-
- Download
- Chapter 1 Introduction
- open access
-
- Download
- Chapter 3
- open access
- Full text at publishers site
-
- Download
- Summary in Dutch
- open access
-
- Download
- References
- open access
-
- Download
- Appendices
- open access
-
- Download
- Curriculum Vitae_List of publications
- open access
-
- Download
- Propositions
- open access
In Collections
This item can be found in the following collections:
Stepping in another's shoes : the role of primary-school students’ perspective-taking abilities during cooperative learning
In dit proefschrift is systematisch onderzocht hoe inlevingsvermogen een rol speelt bij verschillende aspecten en fasen van het samenwerkend leren van basisschoolleerlingen. Daarbij heb ik rekening gehouden met methodologische en statistische uitdagingen die betrekking hebben op de complexe aard van samenwerkend leren en de conceptualisering van inlevingsvermogen.
Ook heb ik onderzocht in welke mate kinderen en volwassenen van elkaar verschillen in het verwerken van negatieve emoties tijdens het lezen, zowel wat betreft de leessnelheid als hoe zij de Valence en de Arousal dimensies van hun eigen emotional states en die van de hoofdpersoon van een verhaal beoordelen. Deze resultaten zijn gebruikt om een inleefinstructie te ontwerpen welke in één van de andere studies is ingezet.
De resultaten uit de empirische studies naar samenwerkend leren laten zien dat de relatie tussen inlevingsvermogen en verschillende aspecten...
In dit proefschrift is systematisch onderzocht hoe inlevingsvermogen een rol speelt bij verschillende aspecten en fasen van het samenwerkend leren van basisschoolleerlingen. Daarbij heb ik rekening gehouden met methodologische en statistische uitdagingen die betrekking hebben op de complexe aard van samenwerkend leren en de conceptualisering van inlevingsvermogen.
Ook heb ik onderzocht in welke mate kinderen en volwassenen van elkaar verschillen in het verwerken van negatieve emoties tijdens het lezen, zowel wat betreft de leessnelheid als hoe zij de Valence en de Arousal dimensies van hun eigen emotional states en die van de hoofdpersoon van een verhaal beoordelen. Deze resultaten zijn gebruikt om een inleefinstructie te ontwerpen welke in één van de andere studies is ingezet.
De resultaten uit de empirische studies naar samenwerkend leren laten zien dat de relatie tussen inlevingsvermogen en verschillende aspecten en fasen van samenwerkend leren geen gegeven is, maar afhankelijk is van de conceptualisatie van inlevingsvermogen, het meetniveau, de instructie die leerlingen ontvangen, en de moeilijkheid van de taak waar zij aan werken. De onverwachte resultaten zijn wellicht toe te schrijven aan het ontwikkelingspad van inlevingsvermogen.
- All authors
- Mouw, J.M.
- Supervisor
- Broek, P. van den
- Co-supervisor
- Saab, N.
- Committee
- Kester, L.; Strijbos, J.-W.; Vedder, P.
- Qualification
- Doctor (dr.)
- Awarding Institution
- Social and Behavioural Sciences , Leiden University
- Date
- 2018-06-21
- ISBN
- 9789492801401